Jouw merkidentiteit ontwikkelen
Als merk heb je veel verschillende manieren om te laten zien wie je bent en waarmee je je onderscheid van concurrenten, collega’s en concullega's. Je kunt veel doen met je naam, positionering en visuele identiteit. Maar wat door al die middelen doorschemert en jouw merk onderscheidt van alle anderen in de markt is jouw corporate concept.
Wat is een corporate concept?
Een corporate concept is de manier waarop je je identiteit ‘uitademt’, hoe je je corporate identity laat zien. Het is hoe je je onderscheidend vermogen van je merk elke keer weer laat zien. Anders dan een campagneconcept waarin je maximaal creatief wil opvallen op dat moment, is dit een investering op de lange termijn (al kan je corporate concept natuurlijk wel worden doorvertaald naar een campagneconcept). De enige manier waarop je een corporate concept goed kan tonen, is wanneer je slimme designkeuzes maakt.
Soms is het corporate concept te vatten in een pay-off, zoals bij de corporate branding die we ontwikkelden voor Adrz: Zorg voor Elkaar. Dit is de kapstok waaraan alle uitingen kunnen worden opgehangen, een conceptboodschap vanuit de identiteit van de organisatie. Dit komt duidelijk naar voren in de beeldtaal (altijd twee mensen in beeld), de berichtgeving (zorgzaam) en andere uitingen (bijvoorbeeld samenwerkingen).
Waarom wil ik een goede merkidentiteit ontwikkelen?
Jouw organisatie doet iets dat meerwaarde heeft. Je levert de beste producten, je biedt de beste zorg of je biedt een vakantiewoning die onvergetelijk is. Om dat in alles wat je doet naar voren te laten komen, helpt het om handvatten te hebben. Je gebruikt een huisstijlhandboek (of een digital brand guide) om iedere keer weer herkenbaar en goed voor de dag te komen en je corporate concept om je boodschap te toetsen.
Meer weten over corporate concepts en over hoe we jouw organisatie kunnen helpen om je kernwaarden, missie, visie en alles wat je belangrijk vindt naar voren te laten komen in alles wat je doet? Of wil je een goede merkidentiteit ontwikkelen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag om te delen wat jouw merk onderscheidend maakt.