Het ontwerpen en ontwikkelen van een website voor een zorgorganisaties doe je op basis van een grondig proces. Vaak een proces waarbij de communicatieafdeling, cliëntenraad, de IT-afdeling, doelgroepen en misschien ook nog maatschappen bij betrokken zijn. Kortom, er zijn veel belanghebbenden en dit zorgt voor veel invalshoeken, wensen en eisen.

Bij Nilsson hebben we meerdere projecten gerealiseerd in deze sector en delen we graag de vier belangrijkste aspecten die je niet mag missen tijdens het uitvoeren van jouw project.

 

Heldere structuur

Zodra de website wordt bezocht moet direct duidelijk zijn waar de organisatie voor staat en welke zorg er wordt geboden. Branding in de zorg is steeds belangrijker, daar lees je hier meer over. Het liefst is ook direct duidelijk aan wie deze zorg wordt geboden, dus welke doelgroepen jouw organisatie bedient, en wil je deze doelgroepen zo snel en goed mogelijk van dienst zijn.

Er zijn diverse manieren om je bezoekers snel tot hun doel te laten komen, de volgende structuren zijn effectief en worden vaak toegepast.

  • Toptaken: een taakgerichte structuur is gebouwd rondom belangrijkste taken die bezoekers kunnen/willen verrichten. Denk aan direct kunnen zoeken, een afspraak kunnen plannen of meer informatie vinden over een aandoening. Om tot een taakgerichte structuur te komen is het van belang goed te onderzoeken met welke doelen de doelgroepen de website bezoeken. Dit doe je middels gebruikerssessies en het maken van prototypes. 
  • Doelgroep ingangen: met doelgroep ingangen wordt de bezoeker gestuurd omdat deze zich kan associëren met een doelgroep die nadrukkelijk aanwezig is. De doelgroep ingangen zorgen voor focus en heeft als voordeel dat iemand uit een specifieke doelgroep snel kan navigeren naar meer informatie die alleen voor hem/haar relevant is. 
  • Vraaggestuurd: bij een vraaggestuurde aanpak wordt er geredeneerd vanuit de vragen of behoeften die bezoekers mogelijk hebben. De behoefte van de bezoeker staat centraal en in een verdere stap of diepere laag koppel je deze behoefte aan oplossingen (zorg) die wordt aangeboden. 

Ons advies: betrek je doelgroep al vanaf het begintraject om te onderzoeken welke structuur het beste werkt voor jullie organisatie en haar doelgroepen.

 

Betrouwbaarheid en vertrouwen

Betrouwbaarheid en het bouwen aan vertrouwen is tweeledig. Wij zetten altijd in op zowel een betrouwbaar imago en voor de website uiteraard betrouwbare techniek.

Het imago van de zorgorganisatie kun je versterken of kracht bijzetten door helder te communiceren en daar de juiste beeldtaal en tone-of-voice bij te gebruiken. Het gaat er namelijk niet alleen om wat je zegt, maar ook hoe je het zegt. En dat is vaak een combinatie van beeld, tekst, video maar ook design en layout. Ook kun je reviews en testimonials inzetten. Dit alles op een goed overwogen manier toepassen zorgt voor vertrouwen en kan bezoekers aanzetten tot de gewenste actie.

Nu de techniek. Zorg en data zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Denk aan EPD’s of informatie uitwisseling tussen zorgaanbieders die veilig, snel en gecontroleerd moet gebeuren. Helder zijn hoe je omgaat met data van clienten en welke maatregelen er zijn getroffen om deze data te beschermen zijn van groot belang. De corporate website speelt hierin prominente rol want dit is de eerste digitale plek waar cliënten landen. Dat de technologie die je voor je website inzet betrouwbaar en veilig moet zijn is dus een minimale vereiste. Zorg-websites worden bij Nilsson altijd ontwikkeld op basis van Drupal. Dit is een stabiel, betrouwbaar en schaalbaar CMS, die betrouwbaarheid als speerpunt hanteren, en hierdoor zeer geschikt is voor zorgorganisaties.

Tip: zet veiligheid en stabiliteit op de agenda en onderwerp de website tijdens de ontwikkeling al aan tests en audits van onafhankelijke testers. Zo creëer je zekerheid over de veiligheid van de website.

 

Toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid

4 miljoen Nederlanders heeft een beperking. Wij moesten dit gegeven ook even op ons laten inwerken. Gezien dit gegeven is het dus niet zo verwonderlijk dat het belangrijk is dat websites voor zorgorganisaties toegankelijk en gebruiksvriendelijk moeten zijn. De Nederlandse overheid heeft voor overheden, semi-overheden en de publieke sector (waaronder de Zorg) de Wet Digitale Overheid geïntroduceerd. Medio 2022 wordt deze van toepassing. Ook Europese wetgeving, de WCAG richtlijnen, zijn in vergevorderd stadium. 

Los van deze wet is het belangrijk te weten wat je moet doen om je website toegankelijk te maken. Waar het globaal op neerkomt is dat de website zowel qua layout en design toegankelijk en gebruiksvriendelijk moet zijn, denk aan contrasten, duidelijke knoppen, tekstgroottes en ondertiteling van video. Maar ook op technisch gebied zodat deze met muis, toetsenbord en spraak kan worden bediend. 

Ga je een website ontwikkelen, hou dan rekening met de WCAG richtlijnen c.q. toegankelijkheid. En doe dit vanaf het eerste schetsontwerp tot de contentproductie. 

Meer weten over dit onderwerp? Lees hier meer over digi toegankelijkheid!

 

Maak de website een tool voor werving

Tot slot een aspect wat vooral voor de zorgorganisatie zelf heel belangrijk is. Namelijk het vinden van voldoende en de juiste nieuwe medewerkers. Zodra vacatures, of de werken-bij website, integraal onderdeel uitmaken van de website is het van belang rekening te houden met zowel een fijne navigatiestructuur als goede technische opbouw. 

Ook wordt er veel door zorgorganisaties gedaan om een sterk ‘employer brand’ te creëren. Wij zijn ervan overtuigd dat dit alleen zin heeft als je branding in de breedste zin op orde is. Meer over employer branding lees je hier.

Is jouw branding op orde dan is het aan te raden de volgende aspecten mee te nemen bij de ontwikkeling van de website:

  • Google for Jobs: Google indexeert website, niet alleen voor zoekresultaten in de zoekmachine maar sinds enige tijd ook om vacatures te tonen in Google for Jobs. Ook de vacatures van jouw organisatie kunnen daarin getoond worden, het enige wat moet gebeuren is de vacatures zo opbouwen en structureren (structured data) dat deze door Google worden begrepen. 
  • Koppeling met je ATS: een wervingsproces moet soepel verlopen. Ten gunste van de organisatie én omdat je kandidaten niet te lang moet laten wachten. Snelle en adequate opvolging kun je doen middels een ATS (Applicant Tracking System). Koppel dit aan je website zodat sollicitaties direct in het systeem binnenkomen en door HR kunnen worden opgevolgd.

Tot slot, tijdens een proces zicht houden op alles wat een goede website oplevert, is niet makkelijk. We hopen dat je met deze vier punten houvast hebt en focus kunt aanbrengen in het proces wat jouw organisatie gaat doorlopen.

Wil je meer weten over onze aanpak of wil je eens sparren over jouw website? Neem dan contact op met Rob of Glyn. 

Let'sTalk

Advies over, of meer weten?

Vul je gegevens in en we nemen graag contact met je op.

Gerelateerde cases

see all work
Afbeelding
Teaser Koppeltaal
VZVZ
Merkidentiteit en website Koppeltaal
Afbeelding
LIDC teaser
Landelijk Informatiepunt Donorconceptie
Ontwikkeling merkidentiteit en platform
Filmbestand
Welzijn Middelburg
Positionering, merkidentiteit en website